Skiyogi

Door alle gezondheidsperikelen was ik best een beetje bezorgd hoe het skiën zou gaan. Meerdere ‘yogi’s’ die ik sprak tijdens de opleiding voorspelden mij dat ik nog verbaasd zou zijn hoe sterk je spieren worden van yoga. Dat het eigenlijk heel goed te combineren is met skiën.

Eenmaal ter plekke besloot ik iedere ochtend heel rustig wat zonnegroeten te doen om op te warmen en wat minder stijf te zijn. ’s Avonds deed ik wat oefeningen uit de yin yoga om de stijve spieren en bindweefsel soepeler te maken en te zorgen dat ik de volgende ochtend mijn bed weer uit zou komen. Dat vond ik al heel wat. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ondanks de twee enorme slechte weken voor de vakantie toch stabiel op m’n skietjes stond. Geen spierpijn en een beter conditie en uithoudingsvermogen dan voorheen. Zouden alle dagelijkse zonnegroeten dan echt zo’n invloed hebben?

Tijdens een afdaling probeerde ik ook eens op mijn ademhaling te letten. Nooit eerder gedaan. Buikspieren aan, bekken aan, voor de kenners de ujjjayi ademhaling en hoppa, je gaat een stuk, ja wat eigenlijk, geconcentreerder, stabieler, sterker de berg af. De ujjayi ademhaling zorgt er ook voor dat je je lichaam opwarmt. Ook handig voor als je in de skilift zit. Al was dat deze week niet nodig.

Ik vond het een leuke combinatie, yoga en skiën. En ik voorzie een markt. Een ski yoga week. Zoals n goede vriendin van mij altijd zegt, door het uitspreken is het zaadje is geplant! Bij deze dus!

O ja en we hebben ook nog even letterlijk geyogat in de sneeuw. Goed voor wat leuke plaatjes!