Feel, align&activate!

Vrijdagavond De Nieuwe Yogaschool, Amsterdam. De grote zaal zit ramvol. Allemaal zijn we hier voor de Psoas-workshop van Sandra Carson. De Psoas?? Ja, de psoas is hèt nieuwe hotte onderwerp in yogaland. Het is een grote spier, die het onderlichaam met het bovenlichaam verbindt. Door onze zittende levensstijl wordt die spier steeds korter. En door die korte psoas ontstaan weer allerlei rugproblemen. ‘Sitting is the new sugar’, grapt Sandra dan ook. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Veel rugproblemen komen voort uit problemen met de psoas. Hij zit vast aan alle lumbale rugwervels tot aan de binnenste dijbeenspieren. Best een belangrijk ding dus. De laatste tijd is er dan ook steeds meer aandacht voor deze spier.

We beginnen met een stuk theorie over de functie van de psoas. De psoas is heel intuïtief en evolutionair gelinkt aan emoties. Als je je in een situatie –onbewust- niet veilig voelt, span je de psoas aan en sla je de spanning in deze spier op. Dat gebeurt vaker dan je denkt. Bijvoorbeeld als je je verstapt van een stoepje, als je in nood bent of als iemand tegen je schreeuwt. Als je de psoas dan ontspant komt de opgebouwde spanning los. Vandaar dat er na een yogales met veel heup openers of backbends, en je dus die spier ontspant, tranen of emoties kunnen komen. En heb je ook wel eens na een work-out of yogales trillende benen? Laat dat dan vooral gaan, dat is ook je psoas die spanning loslaat.

Tijd om te gaan yoga-en! Eerst voelen we de spier. Letterlijk door diep in de lies te duwen tijdens een bepaalde houding. Daarna gaan we de psoas ‘alignen’ zoals dat zo mooi heet. Hoe span en ontspan je nu deze spier. Spannen lukt bij de meeste. Ontspannen wordt moeilijker. Het lukt dan ook niet bij iedereen. Sandra benadrukt: ‘It is not good, it is not bad, it is juist the way it is!’, niet voor niets mijn favoriete lerares! De yogales wordt onderverdeeld in de bovenkant en onderkant van ons lijf. Ik ontdek binnendijbeen spieren waar ik niks van wist, maar die er ook voor zorgen dat ik voor het eerst van mijn leven de cobra kan doen zonder licht zeurende pijn in mijn onderrug! Om te kunnen ‘allignen’ en te voelen is het ook belangrijk je core te versterken. En ook nu word ik weer verrast. Door hele kleine bewegingen in een onbekende buikspieroefenhouding versterk je je buikspieren behoorlijk. Ik heb nog twee dagen spierpijn terwijl ik best buikspieren heb. Interessant is dat de psoas ook van invloed is op de ademhaling, want als de psoas ‘alligned’ is, ontspant je buik en adem je dieper en beter. De ademhalingsoefeningen die we doen om dit zelf te ervaren verbazen me. Hoe een paar simpele oefeningen zo’n invloed kunnen hebben. Dat geldt eigenlijk voor de hele avond. Iedereen verlaat dan ook geïnspireerd de zaal.

De Psoas
Feel, align and activite it.
En lengthen it!
Maar dat is voor een volgende keer.